روز جدید

سلولیت: 10 راه حل برای از بین بردن آن

شنبه, ۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۰۹:۱۰ ق.ظ

سلولیت: 10 راه حل برای از بین بردن آن

 

اکثر زنان از سلولیت رنج می برند، تجمع آزاردهنده چربی که خود را از طریق ظاهر شدن گودی های کوچک روی پوست باسن و باسن نشان می دهد. بدیهی است که این یک بیماری جدی نیست، اما سلولیت می تواند ناخوشایند باشد و هنگام پوشیدن شلوارک یا لباس شنا احساس ناراحتی در شما ایجاد کند.

 

این اختلالی است که آشنایی خاصی را نشان می دهد، به این معنا که اگر مادری از آن رنج می برد، دخترانش نیز به نوبه خود با خطر بروز آن همراه هستند که کمی بالاتر از حد متوسط ​​است، اما در سطح پیشگیری می توان کارهای زیادی انجام داد. ، برای مثال از سبک زندگی شروع می شود و متضاد:

 

شیوه زندگی کم تحرک،

رژیم غذایی بد،

دود،

الکل،

فشار،

مشکلات روده،

عواملی که فقط سلولیت را بدتر می کنند.

 

فراموش نکنیم که لباس‌های خیلی تنگ و کفش‌های ناخوشایند و نه چندان قابل تنفس باعث حفظ آب می‌شوند و به تغییر میکروسیرکولاسیون بافت چربی کمک می‌کنند و علاوه بر این به تجمع سموم در داخل آن کمک می‌کنند.

 

بحث در جامعه علمی هنوز بین کسانی که آن را یک آسیب شناسی می دانند و کسانی که در عوض آن را یک وضعیت کاملاً فیزیولوژیکی (یعنی طبیعی) می دانند، زنده است، به خصوص اگر به این واقعیت فکر کنیم که تقریباً همه زنان از آن رنج می برند. بسیاری از درمان ها برای از بین بردن سلولیت، مانند ماساژ یا کرم های مخصوص، اثرات معجزه آسایی را در مدت زمان بسیار کوتاه تبلیغ می کنند، حتی اگر متاسفانه در بیشتر موارد اینطور نیست.

 

از نقطه نظر پزشکی با خطر عوارض مرتبط نیست و بنابراین به خودی خود نیازی به درمان ندارد، اما جالب است بدانید که سبک زندگی بهتر به کاهش تأثیر زیبایی شناختی این اختلال و همچنین بهبود نمایه خطر قلبی عروقی کمک می کند. .

 

مهم است که آن را از عفونت پوستی به همین نام تشخیص دهیم ، اما به هیچ وجه مرتبط نیست.

 

علل

در طول سال ها، ده ها علت مختلف فرضیه شده است، اما هیچ کدام در حال حاضر کل جامعه پزشکی را راضی و قانع نمی کند. رایج ترین تصور این است که لک های پوستی نتیجه ترکیبی از عوامل خطر با ماهیت متفاوت است:

 

ژنتیک،

هورمونی،

محیطی،

دارویی،

مربوط به سبک زندگی،

سلولیت مسلما در زنان بیشتر از مردان است. به دلیل توزیع متفاوت چربی بین دو جنس، می تواند از اوایل نوجوانی ظاهر شود:

 

مردان تمایل به داشتن شکل سیب دارند و چربی شکم در شکم انباشته می شود.

در حالی که زنان بیشتر مستعد فیزیک گلابی شکل هستند و چربی در ناحیه باسن و ران انباشته می شود).

با گذشت سالها، این پدیده بدتر می شود، هم به دلیل کم آبی تدریجی  پوست و هم به دلیل از دست دادن فیزیولوژیکی خاصیت ارتجاعی.

 

عوامل دیگری که می توانند احتمال ابتلا به این مشکل را افزایش دهند عبارتند از:

 

استرس ،

دود ،

شیوه زندگی کم تحرک،

اختلالات متابولیک،

عوامل هورمونی و استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی (به دلیل احتباس آب احتمالی )،

تغییرات بافت زیر جلدی و همبند،

میکروسیرکولاسیون و اختلالات سیستم لنفاوی،

التهاب پوست،

آشنایی،

بارداری،

افزایش وزن و حتی بیشتر، اثر یویو (تناوب مداوم بین وزن ایده آل و اضافه وزن ).

علائم

سلولیت اساساً خود را به عنوان یک نقص پوستی، به شکل فرورفتگی یا تورم های کوچک روی پوست نشان می دهد ( به دلیل ظاهر مشخصی که به خود می گیرد، اغلب به پوست پوست پرتقال نیز گفته می شود). اغلب در باسن و باسن رخ می دهد، اما می تواند در قفسه سینه، پایین شکم و بالای ساعد نیز ظاهر شود.

 

در خفیف‌ترین موارد (مرحله 1) علائم خفیف سلولیت فقط با نیشگون گرفتن پوست یا انقباض عضله ظاهر می‌شوند، در حالی که در شدیدترین موارد می‌توانند حتی بدون هیچ نوع استرس (مرحله 2) که احتمالاً با وجود گره‌ها همراه باشد، قابل مشاهده باشند. (مرحله 3).

 

ویکی‌پدیا آن را به‌عنوان «تظاهرات توپوگرافی پوست همراه با فرورفتگی‌ها یا فرورفتگی‌ها [که] می‌تواند همراه با گره‌هایی در بافت چربی زیر جلدی و در موارد نادرتر با حالت التهابی مشکوک رخ دهد» تعریف می‌کند. از نقطه نظر پزشکی با وجود پاکت های چربی انباشته شده در زیر سطح پوست مشخص می شود که در جدی ترین موارد ممکن است دچار التهاب شوند.

 

راهکارهایی برای رفع سلولیت

درمان یا از بین بردن سلولیت، بسته به اینکه یک بیماری محسوب شود یا نه، تقریبا غیرممکن است، اما در عوض می توان کارهای زیادی را برای کاهش هر چه بیشتر این پدیده انجام داد تا اثر زیبایی شناختی ناچیز یا تقریباً ناچیز باشد. .

 

سبک زندگی

کاهش وزن ، از طریق یک رژیم غذایی سالم و تمرین منظم ، احتمالا موثرترین استراتژی برای مبارزه و احتمالاً از بین بردن سلولیت است. بسیار مهم است که کاهش وزن منظم و پیش رونده باشد، کاهش وزن خیلی سریع می تواند مشکل را بدتر کند.

در عین حال توصیه می شود برای تقویت عضلات پاها، ران ها و باسن کار کنید، رویکردی که در زمینه کلی پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و پوکی استخوان نیز مفید است .

نوشیدن زیاد و کاهش مصرف نمک به مقابله با احتباس آب کمک می کند.

متابولیسم و ​​میکروسیرکولاسیون را هم از طریق یک سبک زندگی فعال و هم از طریق برخی اقدامات احتیاطی کوچک که اغلب دست کم گرفته می شوند، تقویت کنید:

از روی هم زدن پاهای خود برای مدت طولانی خودداری کنید، زیرا این وضعیت گردش خون را به دلیل فشرده شدن کیس ها دشوارتر می کند.

در صورت امکان، از صرف زمان زیاد در حالت ایستاده خودداری کنید، زیرا نیروی گرانش بازگشت وریدی به قلب را دشوارتر می کند.

از لباس ها و کفش های خیلی تنگ که گردش خون را بدتر می کند، خودداری کنید. جوراب‌های فشاری مدرج یک استثنا هستند که در عوض کمکی ملموس و مؤثر هستند.

از استفاده از کفش پاشنه بلند خودداری کنید یا آن را کاهش دهید.

کاهش استرس  (استرس سطح کورتیزول و سایر هورمون ها را با اثرات مضر بر بدن افزایش می دهد).

سیگار را ترک کنید  (سیگار گردش خون را بدتر می کند و به نفع ظاهر شدن رادیکال های آزاد، قاتلان واقعی زیبایی هم روی بدن و هم روی پوست صورت).

مصرف الکل را کاهش دهید .

مبارزه با یبوست مزمن (به طور کلی با یک سبک زندگی فعال و رژیم غذایی سالم، از این نظر مشکلی وجود ندارد).

اصلاح هر گونه نقص تکیه گاه کف پا.

از پوشیدن کفش های پاشنه بلند یا کفش های تنیس برای مدت طولانی خودداری کنید.

داروها، مکمل ها و کرم ها

علیرغم ادعاهای تبلیغاتی، تا به امروز هیچ شواهد مستندی مبنی بر اثربخشی هر محصولی که در فروش عرضه می‌شود، وجود ندارد، چه دارویی برای مصرف خوراکی یا موضعی باشد. در برخی موارد، برخی از نتایج ممکن است ظاهر شود، اما به طور کلی سرنوشت آن کوتاه مدت است.

 

فرضیه هایی در مورد اثربخشی رتینول موضعی (به عنوان کرم استفاده می شود) وجود دارد، اما همه نویسندگان در این مورد موافق نیستند.

 

رویکردهای دیگر

ماساژ تخلیه می تواند به طور موقت میکروسیرکولاسیون و گردش خون لنفاوی را بهبود بخشد و در نتیجه یک مزیت موقت ارائه دهد.

 

به ظاهر امیدوار کننده ترین روش ها لیزر و سیستم های فرکانس رادیویی هستند. هیچ داده اثربخشی انکارناپذیری وجود ندارد، اما تا به امروز به نظر می‌رسد که آنها معدود سیستم‌هایی هستند که می‌توانند برخی از نتایج را تضمین کنند، حتی اگر موقتی باشند (به طور کلی حدود 6 ماه تخمین زده می‌شوند، اما آشکارا با توجه به عوامل متعدد دخیل متغیر هستند).

 

لیپوساکشن می تواند بدن را بازسازی کند، اما قادر به درمان سلولیت نیست و در واقع در برخی موارد می تواند باعث بدتر شدن لک شود . رویکردهای جدید مبتنی بر استفاده از لیزر یک استثنا هستند که طبق گفته MayoClinic می توانند در موارد خاص مناسب تر باشند.

 

در نهایت، در حال مطالعه و در انتظار اطلاعات بیشتر در دسترس، مایلیم به کرایولیپولیز و سونوگرافی اشاره کنیم که طبق برخی منابع می‌تواند ظاهر زیبایی نواحی تحت تاثیر سلولیت را بهبود بخشد.

 

پرسش و پاسخ

سلولیت چیست؟

این تجمع چربی است که خود را از طریق ظاهر شدن گودی های کوچک نشان می دهد: عمدتاً در ران ها و باسن رخ می دهد و جنسیت زن بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد.

چگونه از شر سلولیت خلاص شویم؟

در بسیاری از موارد نمی توان به طور کامل و دائمی از شر آن خلاص شد، اما از دیدگاه سبک زندگی موثرترین درمان ها عبارتند از:

وزن کم کنید، نه خیلی سریع، بلکه قاطعانه.

انجام فعالیت بدنی منظم، که شامل کار عضلانی روی گروه‌ها در نواحی آسیب‌دیده از لکه‌های پوستی نیز می‌شود (برای یک اثر بازسازی مفید).

حداقل 1.5-2 لیتر در روز بنوشید.

از روی هم زدن پاها خودداری کنید.

از صرف زمان زیاد در حالت ایستاده خودداری کنید.

از لباس ها و کفش های خیلی تنگ و همچنین کفش های پاشنه بلند خودداری کنید.

استرس را کاهش دهید.

سیگار نکش.

مصرف الکل را کاهش دهید.

با رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات و فعالیت بدنی با یبوست مبارزه کنید.

استفاده از محصولات موضعی (کرم‌ها و غیره) یا درمان‌های تهاجمی‌تر در بهترین حالت برای ایجاد نتایج کوتاه‌مدت در صورتی که با یک سبک زندگی سالم و فعال همراه نباشد، انجام می‌شود.

مرتبط:

کرم های ضد آفتاب و برنزه کننده

چگونه پوستی درخشان و بدون دیسکرومی داشته باشیم؟

۰۱/۱۲/۲۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
مونا عاملی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی