روز جدید

لکه های روی پوست صورت و علل آن!

شنبه, ۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۰۹:۰۷ ق.ظ

لکه های روی پوست صورت

 

لکه‌های روی پوست صورت یکی از نشانه‌های اصلی پیری پوست است که ناشی از پیشرفت بی‌وقفه ساعت بیولوژیکی است، اما نه تنها.

 

در واقع لکه هایی که روی صورت ظاهر می شوند همیشه به دلیل گذشت زمان نیستند، بلکه می توانند ناشی از عوامل دیگری با منشاء و طبیعت متفاوت باشند.

 

لکه های روی پوست صورت گاهی یک مشکل بزرگ و آشکار است که گریبانگیر بسیاری از زنان و همچنین بسیاری از مردان می شود. در این موارد، تنها متخصص پوست می‌تواند بیمار را به سمت مناسب‌ترین درمان برای نیازهای سوژه هدایت کند.

 

این مقاله به طور مختصر انواع اصلی لکه‌هایی را که می‌توانند روی پوست صورت ظاهر شوند و راه‌حل‌های نسبی موجود برای درمان آن‌ها را به طور خلاصه تحلیل و شرح می‌دهد.

 

علل

همانطور که گفته شد، عوامل اتیولوژیکی که باعث تغییر شکل پوست صورت و ایجاد لکه می شوند، می توانند متفاوت باشند. در واقع سن تنها علتی نیست که آنها را تعیین می کند. از دیگر عواملی که باعث بروز این لک‌ها می‌شوند، اشاره می‌کنیم:

 

بیماری های عفونی و غیر عفونی (مانند پیتریازیس ورسیکالر ، کوپروز ، ویتیلیگو ، پیتریازیس آلبا و غیره)؛

عوامل ژنتیکی و ارثی (کک و مک)؛

عوامل هورمونی (ملاسما و کلواسما که دومی به عنوان ماسک بارداری نیز شناخته می شود )؛

داروها (پس از مصرف برخی از انواع داروها، در واقع لکه هایی روی پوست صورت ظاهر می شوند).

مواد محرک (به دنبال تماس با مواد تحریک کننده، ممکن است لکه هایی روی پوست صورت ظاهر شود).

لکه های تیره روی پوست صورت، در بیشتر موارد (اما نه همیشه)، نتیجه تغییرات در عملکرد ملانوسیت ها - سلول های دخیل در تولید رنگدانه ملانیک - هستند که مقادیر تغییر یافته رنگدانه فوق الذکر را تولید می کنند. به این ترتیب توزیع ملانین یکنواخت به نظر نمی رسد و صورت پوشیده از لکه ها و تغییر رنگ می شود. همچنین در این مورد، انگیزه این تولید تغییر یافته می تواند منشأ و ماهیت متفاوتی داشته باشد.

 

 

 

لنتیگو پیر

لنتیگوهای سالخورده نمونه بارز لکه های روی پوست صورت هستند که در اثر فرآیندهای پیری ایجاد می شوند .

پیری پوست یک رویداد طبیعی و بیولوژیکی است که نمی توان از آن اجتناب کرد. علیرغم آنچه گفته شد، عواملی وجود دارند که می توانند پوسیدگی پوست را افزایش دهند. مطمئناً تشعشعات خورشیدی ، دود ، دود و باد می‌توانند پدیده پیری پوست را تسریع کنند: رادیکال‌های آزاد به پوست آسیب می‌رسانند و آن را ظریف‌تر و شکننده‌تر می‌کنند. مکانیسم هایی که تولید ملانین را تنظیم می کنندآنها ضعیف می شوند و نتیجه تولید نامنظم رنگدانه است: لکه های پیری ظاهر می شوند که روی دست ها و صورت بسیار مشهود است: آنها به رنگ تیره به نظر می رسند که معمولاً به شکل گرد هستند که ناشی از پرپیگمانتاسیون است که نه تنها لایه سطحی پوست را درگیر می کند. لایه شاخی )، بلکه لایه های عمیق تر. علاوه بر این، اگر اشعه

ماوراء بنفش با افزایش سن همراه باشد ، که به پوست آسیب می رساند و کراتین را اکسید می کند ، اپیدرم به طور فزاینده ای ضخیم و حجیم به نظر می رسد.

 

لکه های روی پوست صورت می تواند در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض تابش خورشید باشد . بنابراین، در این موارد، ما از لنتیگوی خورشیدی صحبت می کنیم که روی صورت و در مناطقی که بیشتر در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش هستند (حتی موارد مصنوعی مانند لامپ های برنزه کننده ) ظاهر می شود. این لکه ها به رنگ زرد تیره یا مهره ای هستند .

لکه‌های روی پوست صورت نیز می‌تواند در افرادی که از داروهای مبتنی بر استروژن استفاده می‌کنند (مانند قرص‌های ضدبارداری یا داروهای مورد استفاده در درمان جایگزینی هورمون ) ایجاد شود.

 

تغییرات هورمونی در واقع توسط ملانوسیت ها نیز درک می شود که می تواند ریتم تولید رنگدانه (اختلال معروف به ملاسما) را تغییر دهد.

 

دقیقاً به دلیل این تغییر هورمونی، حتی زنان باردار ممکن است لکه‌هایی روی پوست صورت داشته باشند، معمولاً خاکستری یا قهوه‌ای (« لکه‌های بارداری »). این پدیده با نام های « ماسک حاملگی » یا « کلواسما » نیز شناخته می شود. اگر چنین است، این وضعیت قابل برگشت است، زیرا ناپدید شدن لکه ها تقریباً همیشه با دوره پس از زایمان همزمان است.

 

به طور مشابه، زنانی که وارد دوران یائسگی می شوند ، به دلیل تغییرات هورمونی مربوط به این مرحله از زندگی زنانه، بیشتر در معرض لکه هایی روی پوست هستند.

 

 

لکه های تحریکی

حتی برخی از مواد شیمیایی تحریک‌کننده که در برخی از عطرها یا به طور کلی لوازم آرایشی یافت می‌شوند ، می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های روی پوست صورت شوند. بنابراین، این لکه ها به دلیل تحریک و در نتیجه التهابی است که در اثر تماس با این مواد روی پوست صورت ایجاد می شود.

 

لکه ها و آسیب شناسی ها

همانطور که ناخن ها سلامت فرد را منعکس می کنند، حتی پوست نیز می تواند از طریق برخی تظاهرات وجود خطر یا اختلالی را برای ارگانیسم بیان کند: در واقع، ثبت شده است که افراد مبتلا به اختلال عملکرد غدد فوق کلیوی آسیب شناسی را نیز با ظهور لکه هایی روی پوست خارجی کنید (نگاه کنید به: بیماری آدیسون ). همین امر در مورد اختلالات کبدی ( مانند سیروز ) یا اختلالات خونی (مانند کم خونی ) نیز صدق می کند که می تواند علائم مختلفی از جمله ظاهر شدن لکه هایی روی پوست صورت و بدن به طور کلی ایجاد کند.

 

گاهی اوقات حتی آکنه می تواند باعث ایجاد لکه های قرمز و ناخوشایند بر روی پوست صورت شود که مشکلی بسیار رایج در بین نوجوانان است.

 

علاوه بر این، بیماری هایی مانند ویتیلیگو، پیتریازیس آلبا و پیتریازیس ورسیکالر باعث ایجاد لکه های سفید روی پوست می شوند .

 

کک و مک و افلید

کک و مک هر دو را می توان به عنوان لکه هایی بر روی پوست صورت توصیف کرد که به دلیل عوامل ژنتیکی و ارثی ایجاد می شوند، اما نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند زیرا از بسیاری جهات متفاوت هستند (برای اطلاعات بیشتر: کک و مک و افلید: چیست ؟ تفاوت ها؟ ).

 

در هر صورت، هر دوی این نوع لکه ها نشان دهنده وضعیت پاتولوژیک نیستند، زیرا هیچ نوع اختلالی ایجاد نمی کنند. با این حال، برای بسیاری از افراد، آنها را یک لک واقعی پوستی می دانند که باید از بین برود. در حالی که برای افراد دیگر، به طور متناقض، آنها یک ویژگی خاص و متمایز را تشکیل می دهند که باید قدردانی و ارزش گذاری شود.

 

رفتار

چگونه از شر لکه های روی پوست صورت خلاص شویم؟

به طور طبیعی درمان لک های روی پوست صورت با توجه به علت ایجاد آنها متفاوت است.

 

در صورتی که لکه های روی پوست صورت ناشی از یک اختلال موقتی باشد - همانطور که مثلا در مورد ماسک بارداری اتفاق می افتد - اصولاً نیازی به انجام هیچ نوع درمانی نیست زیرا پوست رنگدانه به تدریج به حالت عادی باز می گردد .

 

در صورتی که لکه های روی پوست صورت ناشی از آسیب شناسی های زمینه ای باشد، درمان دومی می تواند باعث رفع اختلال رنگدانه پوست شود. متأسفانه، همیشه این اتفاق نمی‌افتد و در برخی موارد، لکه‌های روی پوست صورت باقی می‌مانند، حتی اگر بیماری که باعث ایجاد آن‌ها شده به اندازه کافی درمان شده باشد.

 

همچنین به شما یادآوری می کنیم که لوازم آرایشی مختلفی در بازار وجود دارد که برای از بین بردن لکه های تیره ای که روی پوست صورت ظاهر می شوند طراحی شده اند. در عین حال، چندین درمان دارویی درموستتیک موجود است که می تواند برای از بین بردن نواحی پرپیگمانته مفید باشد.

 

لوازم آرایشی با خاصیت روشن کنندگی و رنگدانه

محصولات پاک کننده و روشن کننده نقش مهمی در درمان لکه های تیره پیدا کرده اند: این دسته از لوازم آرایشی با تحریک سلول های پوست که رنگ متفاوتی به خود گرفته و گاهی اوقات به جلوگیری از سنتز آن کمک می کند، اثر خود را نشان می دهد. رنگدانه ملانین _اغلب اتفاق می‌افتد که افرادی که از این محصولات روشن‌کننده استفاده می‌کنند، نتایج فوری را درک نمی‌کنند و درمان را زودتر از موعد رها می‌کنند: در واقع، برای اینکه این لوازم آرایشی بتوانند اثر خود را اعمال کنند، استفاده باید در طول زمان مداوم باشد.

 

فعالیت رنگ‌زدایی در شیرین بیان یافت شده است که به نظر می‌رسد قادر به مهار فعالیت آنزیم تیروزیناز (مسئول تولید ملانین) است. به نظر می رسد چای سبز و بابونه نیز در رفع یا حداقل کاهش مشکل لکه ها مفید باشند.

 

عمل رنگدانه عصاره دانه خرس نیز به دلیل توانایی آن در مهار تولید ملانین از طریق رقابت اتصال با گیرنده های تیروزیناز خاص است.

 

هیدروکینون، اسید سیتریک ، اسید لاکتیک ، اسید گلیکولیک ، اسید رتینوئیک ، اسید آزلائیک ، یک توکوفرول ، اسید کوجیک و اسید اسکوربیک نیز خود را به عنوان عوامل رنگ‌دهی می‌کنند .

 

این مواد را می توان در لوازم آرایشی مورد استفاده برای کمک به کاهش لکه های تیره روی پوست قرار داد.

 

با این حال، اهمیت تماس با پزشک و متخصص پوست قبل از استفاده از محصولات مشابه را به شما یادآوری می کنیم تا بتوانید دقیقاً علت ایجاد لکه های روی پوست صورت را شناسایی کنید - بنابراین، برای تعریف بهتر مناسب ترین درمان - و برای ارزیابی وجود هرگونه منع مصرف در استفاده از این محصولات.

 

درمان های زیبایی پوست

در صورتی که استفاده از لوازم آرایشی ذکر شده برای از بین بردن لکه های پوستی روی پوست صورت کافی نباشد، می توان به انواع مختلفی از درمان های زیبایی شناختی متوسل شد که امکان حذف - کم و بیش عمیق - لایه های سطحی را فراهم می کند. پوست، به منظور از بین بردن تمام نواحی پوستی که با تغییر رنگدانه مشخص می شوند . از جمله این موارد اشاره می کنیم:

 

لایه برداری شیمیایی ؛

لیزر درمانی؛

میکرودرم ابریژن ؛

درم ابریژن ؛

دیاترموکاگولاسیون .

با این حال، این درمان ها فقط باید توسط پزشکان متخصص در این زمینه و تنها با توصیه متخصص پوست انجام شود .

 

جلوگیری

در برخی موارد، به جای مداخله بر روی نقاط از قبل تشکیل شده، بهتر است - در جایی که ممکن است - به راهبردهای پیشگیرانه متوسل شوید تا از شروع احتمالی آنها در جوانه جلوگیری شود.

 

به عنوان مثال، لکه های ناشی از نور خورشید را می توان با استفاده از لوازم آرایشی با محافظت بالا در برابر اشعه ماوراء بنفش جلوگیری کرد: استفاده از لوازم آرایشی ضد آفتاب نه تنها در ماه های تابستان، بلکه در طول سال توصیه می شود ، زیرا اشعه ماوراء بنفش همیشه وجود دارد.

مرتبط ها:

 

غذاهایی برای داشتن چهره ای خوب!

کشش پوستی در بارداری و راهکارهایی برای از بین بردن آنها!

۰۱/۱۲/۲۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
مونا عاملی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی