روز جدید

کک و مک، برنزه و واکنش به خورشید

شنبه, ۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۰۹:۰۵ ق.ظ

کک و مک، برنزه و واکنش به خورشید

 

فهرست مطالب

کک و مک و افلید: چه تفاوت هایی با هم دارند؟

افتالمودینیا خورشیدی: زمانی که درد چشم به نور بستگی دارد

خورشید و خلق و خوی خوب: به چه چیزی بستگی دارد؟

داروها و خورشید: منظور از سمیت نوری چیست؟

تشدید کننده های برنزه کردن: برای چیست؟

بعد از آفتاب: چرا و چه زمانی از آن استفاده کنیم؟

چگونه برنزه شدن را حفظ کنیم

لباس ضد اشعه ماوراء بنفش برای محافظت از خود در برابر نور خورشید

محافظ چشم و آفتاب

آفتاب سوختگی: چند توصیه

کهیر خورشیدی: چیست؟

کک و مک و افلید: چه تفاوت هایی با هم دارند؟

 

کک  و  مک لکه های کوچکی روی پوست  هستند   که بسیار شبیه به هم به نظر می رسند، اما در حقیقت ویژگی های بسیار متفاوتی دارند.

 

افلیدس

اپلیدها نقاط قهوه‌ای مایل به قهوه‌ای کوچکی هستند که نسبت به سطح پوست کم و بیش گرد، مسطح (برآمده و نفوذ نکرده) هستند. تشکیل آنها با  افزایش غلظت  ملانین  در نقاط خاصی از اپیدرم همراه است که به دلیل تولید نامنظم رنگدانه تحت تأثیر اشعه ماوراء بنفش موجود در تابش خورشید است .

 

تمایل به کک و مک از والدین به ارث رسیده است. این لکه‌های رنگدانه معمولاً از سنین پایین ظاهر می‌شوند و در افراد با پوست روشن و موهای بلوند یا قرمز رایج است (عکس 1 و 2). افلیدها عمدتاً در  نواحی در معرض نور ظاهر می شوند  (صورت، قسمت های بالایی سینه و اندام های فوقانی و دکلته).

 

در مقایسه با کک و مک، کک و مک رنگ روشن‌تر و تنوع فصلی دارند، یعنی  معمولاً در تابستان ، با قرار گرفتن در معرض نور خورشید برجسته می‌شوند و در طول فصل زمستان محو می‌شوند (بنابراین دائمی نیستند). با استفاده از  کرم های روشن کننده  و لایه برداری های سبک می توان ظاهر کک و مک را بهبود بخشید.

 

کک و مک

کک و مک ها دیسکرومی هایپرکرومیک پوست هستند  که به دلیل  افزایش تعداد ملانوسیت ها  در لایه های پایه اپیدرم می باشد. ملانین  تولید شده در مقادیر بالاتر ، بنابراین، در برخی از  سلول ها متمرکز می شود . کک و مک ها به صورت لکه های مسطح یا کمی برجسته ظاهر می شوند، رنگی که از قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره و شکل نامنظم متغیر است.

 

بدون توجه به قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید ، کک و مک می تواند در قسمت های مختلف بدن ظاهر شود  : به طور کلی در صورت، شانه ها، اندام های فوقانی و پشت دست ها مشهود است، اما همچنین می تواند در نواحی پنهان از چشم ظاهر شود. نور و در سطح غشاهای مخاطی .

 

هیپرپیگمانتاسیون ناشی از تجمع ملانین، قرار گرفتن در معرض شدید و طولانی مدت در معرض نور خورشید  می‌تواند  این لکه‌ها را برجسته‌تر و بیشتر کند. بر خلاف کک و مک،  آنها در زمستان ناپدید نمی شوند  (آنها دائمی هستند). پس در مورد کک و مک، تغییر رنگ از تابستان به زمستان انجام می شود، اما با شدت کمتر. کک و مک می تواند توسط متخصص پوست با لیزر یا دیاترموکاگولاسیون برطرف شود .

 

افتالمودینیا خورشیدی: زمانی که درد چشم به نور بستگی دارد

در برخی آسیب شناسی ها،  درد چشم  با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و نور مصنوعی شدید بدتر می شود. این احساس آزاردهنده به ویژه در موارد  یووئیت ، ساییدگی قرنیه ،  ورم ملتحمه ،  کراتیت  و  گلوکوم  حاد دیده می شود.

 

علاوه بر این، افتالمودینی خورشیدی می تواند به مننژیت ، سردرد و  حالات مختلف تب بستگی داشته باشد . در موارد دیگر، در نتیجه تحریک ثانویه استفاده نادرست از  لنزهای تماسی است .

 

برای جلوگیری از افتالمودینی خورشیدی و بهبود سلامت چشم ، می توان با رعایت قانون از لنزهای محافظ استفاده کرد که بیشتر پرتوهای فرابنفش را فیلتر می کنند.

 

خورشید و خلق و خوی خوب: به چه چیزی بستگی دارد؟

 

بسیاری از مردم از کاهش خلق و خوی خاص در ماه های زمستان شکایت دارند. گاهی اوقات این "متئوپاتی" آسیب شناسی می شود و در این مورد از SAD ( اختلال عاطفی فصلی ) یا اختلالات خلقی فصلی صحبت می کنیم . زنان بیشتر از آن رنج می برند و جای تعجب نیست که SAD در میان افرادی که دور از خط استوا زندگی می کنند، جایی که در زمستان نور کمتری وجود دارد، شایع تر است. و دقیقاً کمبود نور است که به عنوان یک عامل محرک برای برخی تنظیمات بیولوژیکی مورد سؤال قرار می گیرد، که به گفته محققان کاهش خلق و خو در ماه های زمستان را توضیح می دهد.

 

در این راستا، مشاهده شده است که سطح SERT،  پروتئین  انتقال  سروتونین ، در زمستان افزایش می یابد . SERT به سروتونین در  سیناپس متصل می شود و آن را به  نورون پیش سیناپسی باز می گرداند و از تعامل آن با گیرنده های  خود جلوگیری می کند . از آنجایی که سروتونین به عنوان هورمون احساس خوب نیز شناخته می شود   ، هر چه سطح SERT بالاتر باشد، تمایل به افسردگی بیشتر می شود . جای تعجب نیست که چندین  داروی ضد افسردگی  دقیقاً روی پروتئین SERT برای افزایش سطح سروتونین و همراه با آنها خلق و خوی خوب عمل می کنند.

 

یکی دیگر از توضیحات بیوشیمیایی SAD شامل افزایش ترشح  ملاتونین  در پاسخ به نور کم است. این پدیده می تواند خواب آلودگی بیشتر و فعالیت کمتری را که بسیاری از افراد در ماه های زمستان از آن شکایت دارند، توضیح دهد.

 

داروها و خورشید: منظور از سمیت نوری چیست؟

هنگامی که خورشید با مولکول های شیمیایی که قادر به حساس کردن پوست هستند تعامل می کند، ما از " فتوتوکسیکیتی " صحبت می کنیم. برخلاف بثورات و سوختگی‌ها که عمدتاً در اثر اشعه ماوراء بنفش کوتاه (UVB) ایجاد می‌شوند، واکنش‌های سمی عمدتاً به دلیل عملکرد UVA است. برخی از مواد انرژی تابش خورشید را جذب می کنند و آن را به بافت پوست منتقل می کنند و باعث آسیب به DNA یا غشای سلولی می شوند .

 

علائم مشابه  آفتاب سوختگی است : قرمزی،  خارش ، تورم و سوزش، تا  سوختگی واقعی  با ظاهر شدن  حباب . آنها می توانند در مناطقی رخ دهند که داروی موضعی استفاده شده است یا اگر دارو به صورت خوراکی یا تزریقی مصرف شود ، می تواند تمام مناطق در معرض نور خورشید را تحت تاثیر قرار دهد. دوز دارو و دفعات درمان نیز تفاوت دارد. اگر قرار گرفتن در معرض نور خورشید شدید یا طولانی مدت باشد، این واکنش ها شدیدتر می شود: معمولاً چند روز طول می کشد و می تواند  لکه های  قهوه ای ایجاد کند. خطر بیشتر است اگر قرار گرفتن در معرض همزمان با اوج غلظتماده فعال در خون از جمله رایج‌ترین داروهایی که می‌توانند با نور خورشید تداخل داشته باشند عبارتند از:  آنتی‌بیوتیک‌ها  ( تتراسایکلین‌ها ، کینولون‌ها و  سولفونامیدها )،  ضدبارداری‌های خوراکی  (قرص‌ها)،  ضدالتهاب‌ها (به‌ویژه آن‌هایی که باید روی پوست استفاده شوند، مانند  ژل‌ها/پچ‌های مبتنی بر  کتوپروفن ). و  آنتی هیستامین ها  (پرومتازین).

 

به اصطلاح  واکنش‌های آلرژیک نوری  ، که فقط در افراد مستعد رخ می‌دهد، شایسته بحث جداگانه است. علائم بلافاصله ظاهر نمی‌شوند، اما پس از حساس شدن، با دوزهای کوچک دارو نیز تحریک می‌شوند.

 

در هر صورت، توصیه می شود همیشه مواردی که در بروشور  دارو از نظر سازگاری با نور خورشید  گزارش شده است را بررسی کنید  و با انتخاب بهترین ضدآفتاب های موجود در بازار، همیشه از ضد آفتاب کافی استفاده کنید. در صورت عدم امکان تعلیق یا به تعویق انداختن درمان، باید هم در حین مصرف دارو و هم تا دو هفته بعد از آفتاب پرهیز شود.

 

تشدید کننده های برنزه کردن: برای چیست؟

برنزه ای  سالم، ماندگار و یکنواخت به تدریج و پس از حدود 7 تا 10 روز قرار گرفتن در معرض آفتاب  به دست می آید  .

 

هنگامی که یک چهره زیبا به دست آمد، می توان آن را با کرم ها، روغن ها و مومیایی های فرموله شده با موادی که قادر به  تولید ملانین  (رنگدانه مسئول برنزه شدن) هستند، تشدید کرد.

 

 تشدید کننده های برنزه معمولا حاوی  تیروزین هستند که ملانین تولید شده توسط پوست را در دسترس تر می کند و تحریک اشعه های خورشید را بهینه می کند.

 

مواد تشکیل دهنده اغلب شامل موادی هستند که می توانند به  ملانین در محافظت از نور کمک کنند ، مانند  بتاکاروتن .

 

تشدید کننده های برنزه به طور کلی حاوی ضد آفتاب نیستند  ، بنابراین مهم است که به محافظت از خود با محافظ نور ادامه دهید و بیش از حد خود را در معرض نور خورشید قرار ندهید، مهمتر از همه از گرم ترین ساعات روز اجتناب کنید.

 

بعد از آفتاب: چرا و چه زمانی از آن استفاده کنیم؟

عملکرد  پس از آفتاب  باعث کاهش اثرات ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و بهبود شرایط پوست می شود.

 

برنزه شدن  و  تولید ملانین  در واقع  دفاع از ارگانیسم  در شرایط استرس زا است. در وهله اول، در واقع، تابش خورشید باعث ایجاد  پاسخ التهابی در پوست می شود که با قرمزی، کم آبی ، احساس سوزش، اریتم و سایر علائم کم و بیش آزاردهنده خود را نشان می دهد.

 

بنابراین لازم است پوست را با مواد مغذی (مانند آرگان و شیا)، آنتی اکسیدان ها ( ویتامین ها )، مواد ضد قرمزی و تسکین دهنده (آلوئه،  آلانتوئین ،  کالاندولا  و پانتنول) تامین کنیم.

 

استفاده مداوم از شیر ، کرم ها و کره ها پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید همچنین فشردگی لایه سطحی پوست را حفظ کرده و لایه  هیدرولیپیدی را بازیابی می کند و با کم آبی و لایه برداری مقابله می کند.

 

پس از آفتاب همیشه باید استفاده شود، از روزهای اول قرار گرفتن در معرض، آن را سخاوتمندانه و در تمام بدن بمالید.

 

چگونه برنزه شدن را حفظ کنیم

 

هنگامی که به یک چهره زیبا دست یافتید، روال زیبایی مناسب نقش اساسی در  حفظ شدت آن دارد .

 

از حمام شروع می شود، با انتخاب  پاک کننده های فرموله شده با مواد مغذی و  نرم کننده  برای جلوگیری از لایه برداری پوست، پس از شستشو بشویید. در انتها پس از آفتاب به وفور از یک کرم  تسکین دهنده و  مرطوب کننده استفاده شود و ماساژ داده شود تا کاملا جذب شود.

 

یک بار در هفته، استفاده از یک  اسکراب ظریف می تواند مفید باشد . در واقع لایه برداری تیرگی ناشی از سلول های مرده روی سطح پوست را از بین می برد و  یکنواختی و درخشندگی را به پوست برنزه باز می گرداند .

 

لباس ضد اشعه ماوراء بنفش برای محافظت از خود در برابر نور خورشید

لباس‌های  ضد اشعه ماوراء بنفش  ، لباس‌هایی هستند که با الیاف نساجی ساخته می‌شوند و می‌توانند از پوست در برابر اشعه خورشید محافظت کنند . این پارچه ها با مواد خاصی مانند  دی اکسید تیتانیوم  یا اکسید روی ترکیب می شوند که آنها را شبیه به یک ضد آفتاب محافظ می کند. متأسفانه لباس ضد اشعه ماوراء بنفش پس از شستشوی مکرر یا اگر خیلی تنگ باشد (بنابراین الیاف روی پوست کشیده می شود) می تواند ویژگی های خود را از دست بدهد.

 

نحوه انتخاب فاکتور حفاظتی

 

سطح محافظت پارچه ها در برابر اشعه های خورشید بر روی برچسب ها با نام  اختصاری UPF  ( فاکتور محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش ) نشان داده شده است. حداکثر محافظت توسط لباس با UPF 50+ تضمین می شود.

 

لباس های مطابق با استانداردهای UNI علاوه بر فاکتور محافظتی، دارای نماد خورشید  زرد  و شماره  استاندارد EN 13758-2 بر روی برچسب هستند .

 

کجا می توان آنها را پیدا کرد

 

لباس های محافظ UV را بیشتر می توان در  فروشگاه های لباس ورزشی پیدا کرد . معمولاً آنها مصنوعی هستند (الیاف طبیعی محافظت کمتری ارائه می دهند) و می توان آنها را با بافت پارچه که به طور کلی متراکم تر از حد معمولی است و با رنگ های تیره یا روشن (اشعه های خورشید را بهتر از سفید جذب می کنند) تشخیص داد.

 

محافظ چشم و آفتاب

در تابستان، مانند پوست شما،  چشمان شما  نیز به محافظت نیاز دارند. در واقع، قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش می‌تواند به  کدورت تدریجی کریستالی کمک کند ، ساختاری که نور را فیلتر کرده و به  شبکیه می‌تاباند . علاوه بر این، تابش خورشیدی در القا یا پیشرفت  فتوکراتیت ،  رتینوپاتی ها  و  دژنراسیون ماکولا  مرتبط با سن نقش دارد.

 

بنابراین، برای محافظت از بینایی خود، استفاده از یک  عینک با  لنزهای تیره بسیار با کیفیت، مجهز به  فیلتر ماوراء بنفش مطابق با قانون ، که قادر به جلوگیری از تشعشعات خورشیدی تا حد ممکن است، مهم است.

 

برای  عینک آفتابی ، 4 درجه محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش وجود دارد. سطح 4 در شرایطی که قرار گرفتن در معرض شدید خورشید و تابش خیره کننده (ساحل، ارتفاعات بالا یا پیست های اسکی) وجود دارد توصیه می شود.

 

در هر صورت، بهتر است بررسی کنید که علامت CE، گواهینامه شاخص های کیفیت و ایمنی و دسته ای که به آنها تعلق دارند همیشه روی بسته بندی نشان داده شده باشد. مناسب ترین آنها لنزهای دسته CE 3 یا 4 هستند.

 

در اینجا چند اقدام ساده وجود دارد که می تواند  در هنگام اغراق در برابر آفتاب تسکین دهد :

 

قرمزی آزاردهنده را می توان با استفاده از  کرم ضد آفتاب در هنگام قرار گرفتن در معرض ، مناسب با  فتوتایپ فرد جلوگیری کرد . علاوه بر این، برنزه کردن تدریجی مهم است.

اگر با وجود این احتیاط، پوست هنگام عصر احساس گرما و قرمزی کرد، می‌توانید از کرمی  با اثر تسکین‌دهنده و ترمیم‌کننده  یا شیر مغذی و طراوت‌بخش بعد از آفتاب استفاده کنید . موادی که باید در فرمول به دنبال آن باشید  ، عصاره های گیاهی مانند  آلوئه ،  چای سبز ،  گل خطمی  و  بابونه است که اثر آرام بخش و تسکین دهنده دارند.

برای تسکین سوزش و خارش، می توان یک  پارچه مرطوب با آب سرد  یا کیسه یخ را روی قسمت های قرمز شده قرار داد .

در عوض،  سوختگی با  وزیکول  و حباب نیاز به توجه بیشتری دارد . اول از همه، حداکثر بهداشت برای جلوگیری از سوپر عفونت های باکتریایی مورد نیاز است. متخصص پوست ممکن است استفاده از  آنتی بیوتیک ها را به صورت موضعی (مانند  کرم های مبتنی بر اریترومایسین ) و برای تسکین علائم، مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) خوراکی را نشان دهد.

اگر آفتاب سوختگی شما گسترده و شدید باشد، پزشک ممکن است استفاده از پمادی حاوی درصد کمی  کورتیزون  را برای کاهش ناراحتی توصیه کند. از سوی دیگر، به دلیل خطر ابتلا به  درماتیت تماسی آلرژیک، باید از پمادها یا لوسیون های حاوی داروهای بی حس کننده (مانند  بنزوکائین ) اجتناب شود .

در هر صورت باید  از قرار گرفتن بیشتر در معرض نور خورشید تا زمان فروکش کامل آفتاب سوختگی خودداری کرد.

کهیر خورشیدی: چیست؟

کهیر  خورشیدی یک واکنش پوستی است  که در عرض چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش ایجاد می شود .

 

در پوستی که در معرض  اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرد ، یک سری علائم معمول از یک واکنش آلرژیک وجود دارد : خارش، سوزش، جوش و سوزش. در موارد نادر، هنگامی که نواحی وسیعی از پوست درگیر است  ،  سردرد ،  تنگی نفس ، سرگیجه ، حالت تهوع ، ضعف،  سنکوپ  و سایر تظاهرات سیستمیک نیز ممکن است رخ دهد.

 

علت نامشخص است، اما احتمالاً محرک (  نور ماوراء بنفش ) عناصر  درون‌زای پوست را فعال می‌کند که  به عنوان  آلرژن‌های نوری عمل می‌کنند و منجر به  دگرانولاسیون ماست سل می‌شوند ، همانطور که در سایر انواع کهیر اتفاق می‌افتد. کهیر خورشیدی را می توان بر اساس اجزای طیف UV (UVA، UVB و نور مرئی) که باعث آن می شود طبقه بندی کرد.

 

علائم کهیر خورشیدی معمولا از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد. با این حال، می تواند مزمن شود و در طول سال ها افزایش یا کاهش یابد.

 

درمان کهیر خورشیدی پیچیده است و ممکن است شامل آنتی هیستامین ها ،  کورتیکواستروئیدهای موضعی  و درمان حساسیت زدایی ( فتوتراپی ) باشد.

مرتبط ها:

چرا از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

 

فیلتر معدنی، معدنی یا فیزیکی چیست؟

۰۱/۱۲/۲۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
مونا عاملی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی