روز جدید

لوازم آرایشی برای روشن کردن و جلوگیری از لک

شنبه, ۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۰۹:۰۹ ق.ظ

محصولات ضد لک : لوازم آرایشی برای روشن کردن و جلوگیری از لک

 

لوازم آرایشی در برابر لکه: چیست؟

لکه های خورشیدی: چه باید کرد؟ کارشناس، مارتینا بیندی، پاسخ می دهد

مواد روشن کننده: چه هستند

مراقب چه چیزی باشیم

لکه های پوستی: آنچه باید بدانید

 

لکه های تیره روی پوست یکی از بارزترین نشانه های افزایش سن است، اما این همه ماجرا نیست. در کنار هیپرپیگمانتاسیون هایی که بعد از 50 سالگی روی لکه های در معرض دید ( لکه های لنتیگو یا آفتاب ) مانند صورت، دکلته و دست ها ظاهر می شود ، ملاسما نیز وجود دارد . مورد دوم شامل یک دیسکرومی است که پیشانی، استخوان گونه و لب بالایی را درگیر می کند و همچنین می تواند در سنین پایین رخ دهد.

 

در هر صورت، نتیجه یکسان است: لکه های تیره یکنواختی را از چهره و روشنی را از چهره حذف می کنند و اغلب به عنوان یک مشکل، شاید حتی آزاردهنده تر از چین و چروک تلقی می شوند .

 

نقاط تاریک چیست؟

لکه های تیره رنگدانه پوست هستند ، یعنی تجمع ملانین (رنگدانه تولید شده توسط ملانوسیت ها، مسئول رنگ طبیعی پوست ) که به صورت لکه های گرد، کم و بیش گسترده و قهوه ای مایل به قهوه ای به ویژه در نواحی در معرض دید ظاهر می شوند.

 

این لک پوستی بسیار شایع است و مانند سایر علائم مربوط به گذر زمان اغلب نتیجه پیری پوست است ، یعنی پیری پوست همراه با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید . در واقع، با افزایش سن، پوست نسبت به اثرات اشعه ماوراء بنفش مستعدتر می شود : روند نوسازی پوست همراه با از بین بردن رنگدانه تجمع یافته و ایجاد لکه کند می شود.

 

عملکرد ملانوسیت‌ها تحت تأثیر تغییرات هورمونی (بارداری، یائسگی) افزایش حساسیت به نور و در نتیجه خطر ایجاد لکه‌ها قرار می‌گیرد. عوامل دیگری که می توانند ظاهر آنها را مستعد کنند عبارتند از ژنتیک ، التهاب ، استفاده از محصولات آرایشی ناکافی و مصرف داروهای خاص مانند آنتی بیوتیک ها و ضد بارداری های خوراکی .

 

از نقطه نظر بافت شناسی، تجمع ملانین که تشکیل لکه های پوستی را تعیین می کند، می تواند در سطوح مختلف پوست موضعی شود: در درم ، اپیدرم یا در هر دو لایه.

 

خوشبختانه، تجمع ملانین را می توان با مواد آرایشی کاهش داد و از آن جلوگیری کرد . رویکرد باید با توجه به نوع لکه های تیره و عمق آنها انتخاب شود.

 

لوازم آرایشی در برابر لکه: چیست؟

هنگامی که هایپرملانوز، یعنی تجمع ملانین، خود را به شکل یک لک ساده نشان می دهد ، محصولات آرایشی یک تکیه گاه معتبر برای مقابله با تشکیل و کاهش لکه های روی سطح پوست هستند. طبق تعریف، این لوازم آرایشی اثر دارویی ندارند، اما مطمئناً می توانند به درجات مختلف کمک کنند:

 

محافظت پیشگیرانه از پوست در برابر تأثیر اشعه خورشید و سایر عوامل محیطی؛

افزایش اثر مانع ، به ویژه برای عدم به خطر انداختن اثربخشی درمان نشان داده شده توسط متخصص پوست مفید است.

اصلاح ظاهر مشهودترین تغییر رنگها و کاهش تیرگی آنها.

مواد موثره مانند عصاره انار و شیرین بیان ، ویتامین ها ( مانند C، E و B3) اختلالات رنگدانه را تحت کنترل قرار می دهند. در لوازم آرایشی، آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) نیز وجود دارند که لایه برداری می کنند و ضد آفتاب هایی که عملکرد پیشگیرانه دارند.

 

مکانیسم های عمل

محصولات ضد لک: کدام را انتخاب کنیم و چرا؟

با باقی ماندن در زمینه درمو-زیبایی و کنار گذاشتن بیان هیپرپیگمانتاسیون پاتولوژی هایی که همیشه نیاز به مداخله متخصص پوست دارند، رویکرد به لک های ساده شامل راهکارهای زیر است:

 

محافظت از نور : علاوه بر جلوگیری از آسیب ناشی از اثر اشعه ماوراء بنفش، محصولات خورشیدی تولید ملانین ناشی از نور را محدود می کنند و با تاریک شدن بیشتر ناحیه مقابله می کنند. بنابراین برای تقویت پیشگیری، استفاده از لوازم آرایشی حاوی ضدآفتاب های با جذب بالا با طیف اثر بالا (UVA/UVB) مهم است.

لایه برداری : محصولات لایه بردار باعث جدا شدن سطحی ترین لایه های اپیدرم می شوند و ناخالصی ها و سلول های مرده موجود در سطح پوست را از بین می برند. به این ترتیب ملانین موجود در لایه های بالایی اپیدرم نیز حذف می شود و در نتیجه با از بین بردن رنگدانه های سطحی، لکه ها روشن می شوند. این یکی از مکانیسم های اصلی عمل AHA ها مانند اسید ماندلیک است . استفاده موضعی از این ترکیبات به طور موثری دید لکه های پوستی را بدون تأثیر بر اندازه یا کمیت آنها کاهش می دهد.

اثر آنتی اکسیدانی : ملانوژنز مبتنی بر فرآیندهای اکسیداتیو است، بنابراین استفاده از موادی با فعالیت قادر به مقابله با رادیکال های آزاد می تواند در درمان لک های پوستی کمک کننده باشد .

مهار بیوسنتز ملانین : برخی از مواد با مهار آنزیم تیروزیناز که مسئول تبدیل تیروزین به واسطه های لازم برای سنتز رنگدانه ملانین است، با ملانوژنز مقابله می کنند. بنابراین، عمل بر روی فعالیت این آنزیم یا تشکیل آن، راهبرد برنده برای به دست آوردن رنگدانه موثر پوست است.

اثر رنگ‌زدایی را فقط می‌توان با درمان مداوم و طولانی‌مدت و پیروی از اقدامات احتیاطی مناسب به دست آورد (توجه داشته باشید: برخی از مواد روشن‌کننده و صاف‌کننده می‌توانند عوارض جانبی، عمدتاً تحریک‌کننده ) ایجاد کنند .

 

لکه های خورشیدی: چه باید کرد؟ کارشناس، مارتینا بیندی، پاسخ می دهد

پاسخ مارتینا بیندی، آرایشگر متخصص در ضد پیری جامع با سی سال تجربه. نویسنده کتاب «ری استارت از پنجاه».

 

مواد روشن کننده: چه هستند

مواد کاربردی با عملکرد ضد لک

مواد کاربردی اصلی که بیشتر در درمان زیبایی لکه های تیره استفاده می شود عبارتند از:

 

آربوتین : یک مشتق طبیعی بتا-D-گلوکوپیرانوزید هیدروکینون است و در برگ‌های گونه‌های مختلف گیاهی مانند خرس ، درختان توت فرنگی، تمشک ، زغال اخته یافت می‌شود . آربوتین یک مهارکننده خوب تیروزیناز است.

اسید آزلائیک : یک اسید دی کربوکسیلیک اشباع با 9 اتم کربن است که از کشت مخمر Pityrosporum ovalis به دست می آید . اسید آزلائیک می تواند یک مهار رقابتی بر روی آنزیم های دخیل در واکنش های اکسیداسیون تیروزین اعمال کند، بنابراین می تواند یک اثر رنگدانه ایجاد کند.

اسید کوجیک (یا اسید کوجیک ): مولکول دیگری است که از دنیای گیاهی مشتق شده است. در ابتدا از سبوس برنج به دست می آمد. کوجیک اسید از طریق مکانیسم های مختلف در فرآیندهای رنگدانه دخالت می کند: در واقع، به عنوان یک عامل کیلیت یون های مس موجود در محل فعال آنزیم تیروزیناز عمل می کند و ملانوژنز را کند می کند. علاوه بر این، فعالیت آنتی اکسیدانی و حذف رادیکال های آزاد را انجام می دهد، بنابراین یک مولکول ضد پیری نیز در نظر گرفته می شود .

نیکوتین آمید ( ویتامین B3 یا نیاسینامید): یکی از پرمصرف ترین عوامل کاهش دهنده رنگدانه و همچنین یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب شناخته شده است . این ویتامین محلول در آب با کاهش مهاجرت ملانوزوم ها از ملانوسیت ها به کراتینوسیت ها، بدون تاثیر بر فعالیت تیروزیناز، تولید ملانین و تعداد ملانوسیت ها عمل می کند.

اسیدهای آلفا هیدروکسی ( AHA ): اسیدهای کربوکسیلیک با گروه هیدروکسیل در موقعیت آلفا نسبت به گروه کربوکسیل هستند. آنها به طور طبیعی در میوه ها وجود دارند و بنابراین به عنوان اسیدهای میوه نیز شناخته می شوند. AHA ها از پوسته پوسته شدن کراتینوسیت ها حمایت می کنند (در غلظت های بالاتر، فقط برای استفاده پزشکی، اثر اپیدرمولیتیک دارند). رایج ترین AHA ها اسید لاکتیک و اسید گلیکولیک هستند . اسید لاکتیک یکی از اجزای فاکتور هیدراتاسیون طبیعی (Natural Moisturizing Factor, NMF) موجود در سطح لایه شاخی است . علاوه بر انجام یک عمل تجدید سلولی، دارای خواص مرطوب کنندگی نیز می باشد که باعث بهبود بافت می شوداز پوست، آن را نرم و صاف می کند. اسید گلیکولیک دارای خواص مشترک با اسید لاکتیک است، اما همچنین توانایی تحریک سنتز موکوپلی ساکاریدها، کلاژن ، اسید هیالورونیک و کندرویتین سولفات در درم را دارد. هر دو در درمان ضایعات رنگدانه ای مانند ملاسما، کک و مک خورشیدی و هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب موثر هستند. با این حال، مهم است که آنها را با احتیاط در رابطه با برخی از عوارض جانبی مانند سوزش، تورم و خارش استفاده کنید .

ویتامین A : یک ویتامین محلول در چربی استکه به ویژه برای دست نخورده نگه داشتن ساختارهای پوست ارزشمند است. تصادفی نیست که یکی از محبوب ترین مواد مراقبت از پوست است: در لوازم آرایشی، ویتامین A به شکل مشتقی به نام رتینول یا رتینیل استات یافت می شود. ویتامین A قادر به انجام یک عمل عمیق قادر به تحریک بازسازی سلولی و بهبود تولید کلاژن در درم است.

ویتامین C : یکی از بهترین متحدان برای ترمیم، محافظت و بهبود ظاهر پوست است. ویتامین C باعث تقویت و تقویت اپیدرم می شود و آن را جوان تر و کشسان تر می کند. علاوه بر این، از پوست در برابر آلودگی های محیطی محافظت می کند و به لطف اثر روشن کننده، رنگ چهره را روشن تر و یکنواخت تر می کند.

ویتامین E : دارای یک فعالیت ضد التهابی است که در ترکیب با اثر محافظتی آن، آن را به یک عنصر کلیدی در محصولات ضد پیری و لوازم آرایشی برای محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید تبدیل می کند.

فلاونوئیدها : مشتقات گیاهی با خاصیت روشن کنندگی، اثر مهاری بر علیه آنزیم کم و بیش قدرتمند تیروزیناز دارند. آنها از عصاره محلول در چربی شیرین بیان ( Glycyrrhiza glabra ) و بابونه و همچنین از چای و شراب قرمز ، انار و شاه توت به دست می آیند . Glycyrrhiza glabra به ویژه در مهار رقابتی آنزیم تیروزیناز موثر است، در حالی که پلی فنل استخراج شده از انار ( Punica granatum )، یعنی اسید الاژیک، قادر به جلوگیری از رنگدانه های ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه UVB و مداخله در کیلاسیون مس است.

مرتبط:

غذاهای مفید برای پوست

ملاسما بارداری: علل، علائم، درمان

۰۱/۱۲/۲۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
مونا عاملی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی