روز جدید

عینک آفتابی: نحوه انتخاب لنز، مزایا و خطرات

شنبه, ۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۰۸:۵۷ ق.ظ

عینک آفتابی: نحوه انتخاب لنز، مزایا و خطرات

 

عینک آفتابی یک کمک چشم پزشکی است که برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش ( UV ) نشان داده شده است.

 

به خصوص در تابستان که فرصت گذراندن مدت زمان طولانی در خارج از منزل بیشتر است و قرار گرفتن در معرض سطوح بازتابنده (سواحل، دریا یا چمنزارها) محتمل تر است، چشم ها به شدت مورد توجه قرار می گیرند و نیاز به توجه ویژه دارند، به همان شکل پوست در زیر نور خورشید. .

 

عینک آفتابی: آنها چیست؟

اتحادیه اروپا عینک آفتابی را به عنوان " تجهیزات محافظ شخصی " (PPE) طبقه بندی می کند. در واقع، لنزهای چشمی مجهز به فیلترهای انتخابی برای اشعه ماوراء بنفش (UV) عملکرد محافظت از ساختارهای چشمی را در برابر خطرات ناشی از تشعشعات خورشیدی انجام می دهند .

 

به همین دلیل، عینک آفتابی باید به شیوه ای کارآمد تولید شود و با استانداردهای ایمنی و کیفیت از پیش تعیین شده مطابقت داشته باشد.

 

عینک آفتابی: برای چیست؟

عینک آفتابی محافظی ضروری برای به خطر انداختن بینایی است، زیرا از اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید محافظت می کند و درخشندگی شدید را کاهش می دهد و مسئول کاهش دید و برای بیماری های مختلف مانند سوزش چشم، درماتیت پلک، ورم ملتحمه و کراتیت است . .

 

اشعه ماوراء بنفش همچنین باعث تولید بیش از حد رادیکال های آزاد می شود که مسئول پیری سلول ها و بافت ها (شامل چشم ها) هستند. با گذشت زمان، این پدیده می‌تواند منجر به کدورت تدریجی کریستالی (ساختاری که نور را روی شبکیه فیلتر می‌کند ) که می‌تواند منجر به ایجاد آب مروارید شود . نور آبی در طیف مرئی، هم مرز با اشعه ماوراء بنفش خطر دژنراسیون ماکولا را افزایش می دهد .

 

اشعه ماوراء بنفش: آنچه باید بدانیم

لنز عینک آفتابی مجهز به فیلتر ضد اشعه ماوراء بنفش است که قادر به جذب پرتوهای نوع A و B (UVA و UVB) است که نسبت به نور مرئی برای چشم مضرتر است.

 

پرتوهای فرابنفش عمدتاً از خورشید منشأ می گیرند و شامل بخشی از طیف الکترومغناطیسی با طول موج بین 100 تا 400 نانومتر (nm) می شوند.

 

اشعه ماوراء بنفش به سه دسته طبقه بندی می شود:

 

UVA (315-400 نانومتر) : این اشعه ماوراء بنفش است که به عمق پوست نفوذ می کند، باعث آزاد شدن ملانین از ملانوسیت ها و برنزه شدن پوست می شود . اشعه UVA یک تهدید ظریف را نشان می دهد: آنها حتی در روزهای ابری و ابری نیز وجود دارند و بر خلاف آفتاب سوختگی ناشی از اشعه UVB، ناراحتی خاصی ایجاد نمی کنند و تاثیر آنها حتی پس از گذشت سال ها نیز می تواند خود را نشان دهد. تا آنجا که به چشم مربوط می شود، UVA می تواند به تعیین کدورت عدسی (آب مروارید)، درماتیت پلک ، ناخنک ، ورم ملتحمه و کراتیت کمک کند ، در حالی که به شبکیه آسیب می رساند.به نظر می رسد محدود هستند. ظاهر این مشکلات با فراوانی مواجهه مستقیماً متناسب است. اثر UVA توسط عینک آفتابی کاهش می‌یابد و لباس‌های محافظ و فیلترهایی که روی پوست اعمال می‌شوند، مانع می‌شود.

UVB (280-315 نانومتر) : آنها به طور بالقوه مضرتر و سرطان زاتر از UVA هستند، اما یک اثر تحریک کننده در سنتز جدید ملانین ایجاد می کنند و متابولیسم ویتامین D را فعال می کنند. همانند UVA، قرار گرفتن در معرض این نوع تابش خورشیدی می تواند زمینه ساز بروز مشکلات چشمی مختلف شود .

UVC (100-280 نانومتر) : اینها خطرناک ترین تشعشعات هستند. با این حال، خوشبختانه این نوع تابش خورشیدی توسط لایه ازن در جو زمین محافظت می شود، بنابراین معمولاً به زمین نمی رسند (اکثر اشعه ماوراء بنفش که به سطح زمین می رسد در واقع UVA و تا حدی کمتر است. بخش وسعت، UVB).

اگر چشم برای مدت طولانی در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می گرفت، مشکلاتی به طور عمده در قرنیه و ملتحمه ایجاد می شد .

UV: عواملی که خطر آن را افزایش می دهد

به طور کلی، ظرفیت نفوذ پرتوهای فرابنفش، بنابراین با کاهش طول موج و در نتیجه با افزایش فرکانس، «خطرناکی» آنها افزایش می‌یابد.

 

جزئیات دیگری که نباید دست کم گرفت این است که تشعشعات UV شدیدتر است:

 

با افزایش ارتفاع (هر 1000 متر ارتفاع، سطح UV 10-12٪ افزایش می یابد).

هنگامی که خورشید به ظهر نجومی نزدیک است، یعنی به حداکثر ارتفاع برای عرض جغرافیایی که در آن قرار دارد می رسد.

با کاهش پوشش ابر.

سایر عوامل محیطی که بر سطوح UV تأثیر می‌گذارند، لایه ازن و بازتاب‌پذیری سطح زمین است.

 

عینک آفتابی چگونه کار می کند؟

یک لنز چشمی با تغییر اساساً همگرایی پرتوی تابش عمل می کند. فیلترهایی که با آنها ساخته می شوند با جلوگیری از عبور برخی از طول موج ها یا با محدود کردن انرژی آنها، ترکیب انرژی را تغییر می دهند.

 

عدسی های عینک آفتابی مجهز به فیلترهای ضد اشعه ماوراء بنفش هستند که با تغییر ویژگی های انرژی اشعه ماوراء بنفش عمل می کنند. گاهی اوقات پوشش های محافظ UV به این فیلترها اضافه می شود تا تمام تشعشعات تا 400 نانومتر را مسدود کند.

 

این درمان باعث از دست دادن درخشندگی نمی شود: یک ماده کاملا شفاف می تواند در حالی که روی طول موج های نامرئی عمل می کند "فیلتر" شود. در واقع باید دانست که صفحه نمایش فرابنفش با رنگ مشخص نمی شود، بلکه با قدرت فیلتر کردن عینک آفتابی که با عدد 0 تا 4 نشان داده شده و به صورت برچسب اجباری روی لنز چسبانده شده است.

 

اما از سوی دیگر، بدیهی است که عینک‌های آفتابی رنگی (خاکستری، قهوه‌ای، سبز و...) درک رنگی را کاهش می‌دهند.

 

خطرات چشمی

عینک آفتابی: عواقب UV بر روی چشم

ملتحمه

ملتحمه غشای مخاطی نازکی است که سطح قدامی کره چشم ( به جز قرنیه) و سطح داخلی پلک ها را می پوشاند . این ساختار می تواند تحت تأثیر ورم ملتحمه قرار گیرد، که می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، به ویژه در شرایط تابش خیره کننده شدید، ایجاد شود . التهاب ملتحمه شامل قرمزی، سوزش و تورم است .

 

قرنیه

قرنیه جلوی چشم را می پوشاند که از طریق آن عنبیه و مردمک دیده می شود . شفاف و بدون عروق، این ساختار نشان دهنده اولین "عدسی" است که نور در سفر خود به سمت مسیرهای نوری با آن مواجه می شود. اگر از عینک آفتابی استفاده نمی کنید، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند شما را مستعد ابتلا به کراتیت کند ، که به صورت سوزش ، فتوفوبیا و ریزش چشم ظاهر می شود .

 

عنبیه

عنبیه یک غشای نازک با رنگ متغیر و شکل حلقوی است که از جلو از طریق شفافیت قرنیه قابل مشاهده است. هر چه این قسمت روشن تر باشد (چشم های آبی، سبز یا خاکستری)، خطر حساسیت به نور خورشید ( فتوفوبیا ) بیشتر می شود .

 

شفاف مثل شیشه

عدسی یک عدسی دو محدب است که در داخل کره چشم، بین عنبیه و جسم زجاجیه قرار دارد. این سیستم دیوپتری "طبیعی" شفاف است، اما می تواند در طول سال ها مات شود و بینایی را به خطر بیندازد . آب مروارید ناشی از این فرآیند معمولاً مربوط به سن است، اگرچه علل آن ممکن است متفاوت باشد. در هر صورت، احتمال بروز شکل پیری بیماری با میزان نور خورشیدی که فرد در طول زندگی در معرض آن قرار گرفته است، ارتباط مستقیم دارد.

 

شبکیه چشم

شبکیه بافتی با منشا عصبی است که تقریباً تمام دیواره داخلی چشم را می پوشاند و به انجام پردازش اولیه سیگنال بینایی کمک می کند. این ساختار ظریف حاوی گیرنده های نوری ، سلول های حساس به امواج نور است: میله ها و مخروط ها. بنابراین شبکیه به عنوان یک انتقال دهنده نور عمل می کند، یعنی محرک های نور را جذب می کند و آنها را به سیگنال های بیوالکتریک تبدیل می کند، که به نوبه خود از طریق فیبرهای عصب بینایی به مغز ارسال می شود . شبکیه به ویژه در معرض آسیب های ناشی از اشعه UVA است: برخی تحقیقات علمی قرار گرفتن در معرض نور خورشید را با شروع ماکولوپاتی مرتبط می کنند.. به طور خاص، تابش خورشیدی در القاء یا پیشرفت آسیب شبکیه در ادم ماکولا سیستوئید ، رتینوپاتی خورشیدی (یا اپیتلیوپاتی) و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن نقش دارد .

 

پلک و کانتور چشم

پلک ها چین های پوستی عضلانی متحرکی هستند که می توانند قسمت قدامی کره چشم را به طور کامل بپوشانند. مانند سایر سازه های جانبی چشم، آنها عملکردهای محافظتی از عوامل خارجی دارند و به حمایت پیاز کمک می کنند. پلک زدن مکرر پلک ها همچنین امکان توزیع مداوم لایه اشکی روی سطح چشم را فراهم می کند.

 

پلک ها و همچنین پوست اطراف چشم بسیار نازک هستند: از نظر زیبایی شناختی، نور خورشید باعث ایجاد چین و چروک و لک می شود . علاوه بر این، نباید دست کم گرفت که قرار گرفتن در معرض عینک آفتابی محافظت نشده می تواند خطر تومورهای پوستی را در ناحیه دور چشم افزایش دهد .

 

مشخصات

عینک آفتابی: چه الزاماتی باید داشته باشند؟

تمام عینک های آفتابی باید روی برچسب:

 

نشانگر قدرت فیلتر ، از صفر تا 4: برای انتخاب عینک آفتابی، به خاطر داشته باشید که دسته بندی فیلترها عبارتند از:

دسته 0 1 (فیلتر شفاف، بسیار شفاف یا شفاف): قدرت فیلتر تقریباً صفر است، لنز خورشیدی روشنایی را کمی کاهش می دهد، بنابراین برای اتاق های بسته و روزهای با نور کم مناسب است.

دسته 2 (فیلتر متوسط): برای روشنایی متوسط ​​و روزهای ابری؛

دسته 3 (فیلتر تیره): برای استفاده عمومی در آفتاب کامل.

دسته 4 (فیلتر بسیار تیره): برای روشنایی قوی، کوه های مرتفع و سطوح پر طنین.

علامت CE (انطباق اروپایی): اگر عینک آفتابی دارای این عبارت نباشد، باید از آنها اجتناب شود. عینک آفتابی بدون علامت CE الزامات ایمنی را برآورده نمی کند، بنابراین به طور بالقوه مضر هستند.

دانستن

علامت CE باید روی شقیقه عینک آفتابی قابل مشاهده، خوانا و غیر قابل حذف باشد.

 

چگونه بفهمیم که عینک آفتابی ایمن است؟

 

در ایجاد الزامات ایمنی، عینک آفتابی باید با: علامت CE و یادداشت اطلاعاتی همراه باشد .

 

با علامت CE ، سازنده عینک آفتابی مطابقت با الزامات ایمنی پیش بینی شده را بر اساس آزمایش های انطباق خاص و تحت مسئولیت خود تأیید می کند.

یادداشت اطلاعات عینک آفتابی به زبان ایتالیایی نوشته شده و توسط سازنده صادر شده است. علاوه بر نام و آدرس سازنده یا نماینده او (نماینده مجاز)، باید اطلاعات زیر را نیز در بر داشته باشد:

دسته فیلتر خورشیدی (0 تا 4، بسته به شرایط روشنایی)؛

نوع فیلتر خورشیدی (به عنوان مثال: فتوکرومیک، پلاریزه یا تخریب کننده)

کلاس نوری (1a یا 2a، بسته به کیفیت اپتیکی لنز)

محدودیت های استفاده؛

دستورالعمل استفاده، تمیز کردن و نگهداری.

یادداشت های مهم

دسته قدرت فیلتر لنز اطلاعاتی در مورد محافظت در برابر UVA و UVB عینک آفتابی ارائه نمی دهد. با این حال، دومی با مخفف "UV" و به دنبال آن حداکثر فرکانس نور فیلتر شده، که بر حسب نانومتر (nm) بیان می شود، نشان داده شده است. به عنوان مثال: UV 400 به این معنی است که لنز تمام فرکانس‌های فرابنفش را تا 400 نانومتر جذب می‌کند، بنابراین هر دو پرتوهای UVA و UVB. سطح حفاظتی این لنزها 99-100 درصد است. حروف اول با نشان "UV" را می توان به عنوان برچسب روی لنز و در یادداشت اطلاعاتی که داده های کیفیت عینک آفتابی را تأیید می کند، یافت.

علامت CE به حداقل استاندارد حفاظتی تعیین شده توسط اتحادیه اروپا اشاره دارد، بنابراین تضمینی برای کیفیت عینک آفتابی نیست. در عمل، گواهی می دهد که لنزها بیش از 5٪ از اشعه UV را از خود عبور نمی دهند. به همین دلیل، توصیه می شود به یادداشت های اطلاعاتی ضمیمه شده به عینک آفتابی نیز مراجعه کنید. علامت گذاری را نمی توان به عنوان یک چسب روی لنز چسباند، مگر اینکه اندازه و شکل عینک آن را اجازه ندهد. در این مورد، باید روی بسته بندی مشخص شود.

برچسب "ضد اشعه ماوراء بنفش 100%" و همچنین علامت CE روی عینک آفتابی قابل جعل است.

گونه شناسی ها

عینک آفتابی را می توان به لنزهای ضد اشعه ماوراء بنفش «استاندارد» یا بسته به خواص فیلترهای اضافه شده، پلاریزه، فتوکرومیک یا تخریب کننده مجهز کرد.

 

عینک آفتابی پلاریزه

عینک آفتابی پلاریزه عدسی هایی هستند که دارای پلاریزه کننده (یا فیلتر پلاریزه ) و ضد آفتاب هستند .

 

فیلترهای پلاریزه بر تشعشعات مرئی عمل می کنند، روشنایی را تعدیل می کنند و بازتاب های سطوح صاف و براق مانند آب، ماسه، برف، چمن یا آسفالت را خنثی می کنند. عینک آفتابی پلاریزه علاوه بر محدود کردن تابش نور، از ساختار چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.

 

عینک آفتابی فتوکرومیک

عینک آفتابی فتوکرومیک توانایی تیره شدن در نور خورشید و روشن شدن در تاریکی را دارد و با شرایط نوری مختلف سازگاری بهتری دارد.

 

عینک آفتابی تحقیر کننده

عینک‌های آفتابی تحقیرآمیز با افزایش سایه‌ها مشخص می‌شوند که امکان تعدیل شدت نور را فراهم می‌کند و آنها را به ویژه در حضور برخی آسیب‌شناسی‌های شبکیه مناسب می‌کند.

 

آینه کاری عینک آفتابی

درمان آینه ای را می توان برای هر نوع عدسی اعمال کرد که در شرایط نوری بسیار شدید مانند برف یا یخچال های طبیعی مفید است.

 

مزایا و مزایا

عینک آفتابی چه مزایایی دارد؟

بهبود بینایی

عینک آفتابی اثرات پرتوهای منتشر و اغلب آزاردهنده را کاهش می دهد. در نتیجه دید با عینک آفتابی به خصوص در محیط های بسیار روشن و فضاهای باز واضح و راحت است. این ویژگی باید هنگام انجام فعالیت های تفریحی یا ورزشی در فضای باز (ماهیگیری، دوچرخه سواری، اسکی زمستانی ، ورزش های آبی و غیره) و در شرایطی که لازم است از خود در برابر نور بسیار شدید خورشید یا انعکاس آن محافظت شود (دریا، دریاچه، برف، یخ، ماسه، علفزار و رودخانه ها).

 

از چشمان خود در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت کنید

مانند پوست، قرار گرفتن بیش از حد یا کنترل نشده در معرض نور خورشید می تواند برای بینایی مضر باشد. عینک آفتابی با عینک آفتابی اثرات مضر این اشعه را محدود کرده و از آن جلوگیری می کند.

 

بیشترین افرادی که در معرض آسیب های ناشی از اشعه خورشید هستند، کودکان و افراد مسن هستند که برای آنها لازم است عینک هایی انتخاب شوند که بتوانند هم اشعه ماوراء بنفش و هم نور آبی را کاهش دهند که کمتر شناخته شده اما به همان اندازه خطرناک است و به طور مشترک مسئول تعیین هر دو هستند. کدورت لنز و ماکولوپاتی

 

راحتی بصری را افزایش دهید

لنزهای دارای فیلتر ضد اشعه ماوراء بنفش دید را در شرایط محیطی که روشنایی بسیار شدید است راحت تر می کند. در شرایط آب و هوایی آفتابی، نتیجه دید واضح‌تر است که کمتر باعث خستگی چشم می‌شود. در واقع، عینک آفتابی خستگی چشم را کاهش می دهد، زیرا بینایی مجبور به جبران بازتاب ها و سایر پدیده های ناشی از نور شدید نیست.

 

عینک آفتابی برای سلامتی چشم در شهر، کوه‌های مرتفع، دریا یا به طور کلی‌تر هنگام انجام فعالیت‌های خارج از منزل ، جایی که انعکاس نور بسیار شدید است، ضروری است . کافی است بگوییم برف می تواند تا 85 درصد از اشعه های نور، آب 20 درصد و شن های خشک ساحل حدود 10 درصد را منعکس کند.

 

نحوه انتخاب

قبل از خرید یک عینک آفتابی، اولین قانونی که نباید فراموش کنید این است که همیشه نظر چشم پزشک خود را جویا شوید . متخصص می تواند مناسب ترین نوع لنز را برای نیازهای شما مشخص کند و همچنین توصیه های عملی و شخصی در مورد روش های صحیح استفاده و مواردی که استفاده از آنها منع مصرف دارد ارائه دهد.

 

لنزهای خورشیدی: جزئیاتی که باید به آنها توجه کرد

لنزهایی با قدرت فیلتر 0 تا 20 درصد تابش را جذب می کنند، بنابراین برای آسمان ابری مناسب هستند. عینک آفتابی با فیلتر 4 تا 97 درصد نور را جذب می کند و در روزهای تابستان و زمانی که در ساحل یا کوه هستید بسیار عالی است.

کسانی که چشم‌های روشن دارند (سبز، آبی یا خاکستری) مقدار بیشتری تابش نور را جذب می‌کنند، بنابراین باید لنزهایی با قدرت فیلتر بالاتر نسبت به چشم‌های تیره (2 تا 4) انتخاب کنند.

هنگام ارزیابی خرید عینک آفتابی، همیشه خوب است به خاطر داشته باشید که فریم آن باید راحت و با نوع لنز انتخابی سازگار باشد. علاوه بر این، شما باید با توجه به نیاز خود و استفاده مورد نظر خود را انتخاب کنید: عینک آفتابی مناسب برای شهر و عینک آفتابی مناسب تر برای رانندگی، دریا و غیره وجود دارد.

توصیه کلی معتبر برای خرید هر نوع دستگاه چشمی (از عینک گرفته تا لنز تماسی ) تماس با مرکز تخصصی اپتیکال است.

قبل از خرید یک آزمایش کوچک

برای درک اینکه آیا عینک آفتابی از کیفیت خوبی برخوردار است، کافی است یک آزمایش عملی انجام دهید، یعنی می توانید لنزها را جلوی چشمان خود بچرخانید: اگر اشیا دچار اعوجاج شوند، به این معنی است که محصول استثنایی نیست. با این حال، اگر تصویر ثابت بماند، خرید خوبی را انتخاب می کنید.

 

عینک آفتابی: نحوه انتخاب فریم

طراحی قاب

یکی از عواملی که در خرید عینک آفتابی تاثیر زیادی دارد طراحی فریم آن است . با این حال، علاوه بر سلیقه زیبایی شناختی شخصی، خوب است در نظر داشته باشید که مدل های پهن بیشتر محافظت می کنند و دور چشم را نیز می پوشانند. به طور کلی، توصیه می شود در روزهای آفتابی شدید، قاب های مات تر را انتخاب کنید، در حالی که می توان از فریم های کوچکتر برای شرایط با تشعشع کمتر استفاده کرد.

 

برای ورزش‌ها (اسکی، دویدن ، ماهیگیری و غیره) و فعالیت‌هایی که به حداکثر محافظت نیاز دارند (مانند پیاده‌روی در یخچال‌های طبیعی)، عینک آفتابی بسته‌بندی شده توصیه می‌شود .

 

مواد

فریم ها با متنوع ترین مواد (فلز، استات، چوب و ...) ساخته می شوند. همچنین در این مورد، علاوه بر زیبایی شناسی، کاربردی بودن نیز باید در نظر گرفته شود: به طور کلی، بهتر است عینک آفتابی سبک و مقاوم را انتخاب کنید که باعث ایجاد ناراحتی در پوشیدن آنها نمی شود (عاملی که از جمله باعث می شود عادت آنها منصرف شود. استفاده کنید).

در مورد لنزها ، انتخاب باید بر اساس استفاده ای باشد که عینک آفتابی برای آن در نظر گرفته شده است: در شیشه، آنها سنگین تر و ظریف تر هستند، در حالی که عینک های پلی کربنات سبک هستند و به راحتی قابل حمل هستند. در صورت وجود نقص انکساری ( نزدیک بینی ، دوربینی و آستیگماتیسم )، امکان تجهیز لنزهای اصلاحی وجود دارد.

محافظت از چشم کودکان در برابر نور خورشید را فراموش نکنید: قاب و لنزهای نشکن برای آنها وجود دارد.

مرتبط ها:

ویتامین A برای پوست: فواید، غذاها و نحوه مصرف آن

ضد آفتاب و نحوه انتخاب آن!

۰۱/۱۲/۲۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
مونا عاملی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی