روز جدید

کرم های ضد آفتاب بدون اکسی بنزون: چه چیزی باید بدانید و کدام یک را انتخاب کنید

 

فهرست مطالب

اکسی بنزون ​​- چیست؟

اکسی بنزون: چه خطراتی برای سلامتی دارد؟

اکسی بنزون: چه اثراتی بر محیط زیست دارد؟

کرم های ضد آفتاب بدون اکسی بنزون: کدام یک را انتخاب کنید

 

اکسی بنزون ​​- چیست؟

اکسی بنزون ​​یک ماده رایج اما بحث برانگیز در بسیاری از کرم های ضد آفتاب است . این یک فیلتر بر پایه کربن آلی است که عملکرد اصلی آن جذب پرتوهای کوتاه UVA و UVB است .

 

باید به خاطر داشته باشیم که این تشعشعات خورشیدی به برنزه شدن کمک می کنند ، اما در شروع مشکلات از سوختگی تا تومورهای پوستی نیز نقش دارند . در عمل، اکسی بنزون ​​از پوست در برابر اثرات مضر بالقوه این تشعشعات خورشیدی محافظت می کند .

 

ضد آفتاب های حاوی اکسی بنزون ​​- که در لیست مواد تشکیل دهنده ( INCI ) روی بسته بندی با نام OXYBENZONE یا BENZOPHENONE-3 درج شده است ، با وجود ویژگی های محافظت کننده از نور، به دو دلیل مورد توجه ویژه قرار می گیرند:

 

1) به دلیل اثرات احتمالی هورمونی و آلرژی زایی آن که بسیاری از کشورها را بر آن داشته است تا استفاده از آن را تنظیم کنند (خطرات هنوز به طور کامل مشخص نشده است). در واقع، تحقیقات نشان می دهد که اکسی بنزون، پس از جذب توسط پوست، می تواند در جریان خون قرار گیرد و این می تواند عواقبی برای سلامتی داشته باشد و به ویژه در سیستم غدد درون ریز اختلال ایجاد کند .

 

2) برای اثرات مضر بر اکوسیستم دریایی و به ویژه بر صخره های مرجانی.

 

اکسی بنزون: چه خطراتی برای سلامتی دارد؟

یک بررسی تحقیقاتی در سال 2020 که در مجله بین المللی پوست منتشر شد، اشاره می کند که قرار گرفتن در معرض اکسی بنزون ​​(که همچنین می تواند در نتیجه استفاده از سایر محصولات مراقبت شخصی ایجاد شود) به طور بالقوه با تغییرات در عملکرد هورمونی، کلیه و تیروئید مرتبط است و به این نتیجه رسید که شواهد کافی وجود ندارد .

 

گزارش سال 2021 از کمیته علمی کمیسیون اروپا در مورد ایمنی مصرف کننده همچنین اشاره کرد که اگرچه نگرانی هایی وجود دارد که اکسی بنزون ​​ممکن است به عنوان یک اختلال غدد درون ریز عمل کند ، چنین داده هایی "قطعی نیستند". با این حال، محصولات فقط در صورتی باید ایمن در نظر گرفته شوند که اکسی بنزون ​​بیش از 2.2٪ از فرمول را تشکیل نمی دهد (توجه داشته باشید: ضد آفتاب های ایالات متحده می توانند تا 6٪ اکسی بنزون ​​داشته باشند).

 

در حالی که این تحقیق به اندازه کافی آرامش بخش به نظر می رسد، چرا هنوز نگرانی هایی در مورد ایمنی ضد آفتاب های اکسی بنزون ​​وجود دارد؟ بر اساس مطالعات حیوانی، نگرانی هایی وجود دارد که اکسی بنزون ​​ممکن است با عملکرد طبیعی تعدادی از هورمون ها از جمله استروژن تداخل داشته باشد . این تأثیرات عموم مردم را در مورد تأثیر بالقوه آنها بر سلامت انسان هنگام استفاده بر روی پوست نگران کرده است، و نگرانی ایمنی به دنبال شواهد اخیر از جذب سیستمیک قابل اندازه گیری آنها پس از استفاده موضعی افزایش یافته است . اگرچه شواهد مشخصی وجود ندارد که مواد شیمیایی به انسان آسیب برساند، اما در واقع، اکسی بنزون ​​در شیر مادر نیز شناسایی شده است.زنانی که گزارش کرده اند از لوازم آرایشی حاوی فیلترهای UV و همچنین در ادرار ، خون، مایع منی و حتی مایع آمنیوتیک استفاده می کنند .

 

برای یادآوری: مشخص نیست که آیا وجود اکسی بنزون ​​در گردش خون سیستمیک خطراتی برای سلامتی انسان دارد یا خیر. برای پاسخ به بررسی بیشتر نیاز است.

 

یکی دیگر از عوارض جانبی بالقوه اکسی بنزون ​​درماتیت تماسی آلرژیک است که معمولاً به صورت قرمزی و تحریک پوست ظاهر می شود.

 

اکسی بنزون: چه اثراتی بر محیط زیست دارد؟

مشکل ضدآفتاب ها در یک تصویر گسترده تر از تغییرات محیطی و آب و هوایی قرار می گیرد. تا آنجا که به اکسی بنزون ​​مربوط می شود، تأثیر آن بی تفاوت نیست.

 

مطالعه‌ای که توسط دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا انجام شد و در مه 2022 در Science منتشر شد، توجه را به مشکل ضد آفتاب‌های حاوی اکسی بنزون ​​جلب می‌کند.به طور خاص، این فیلتر خورشیدی: به طور بالقوه برای شقایق های دریایی (آکنه) خطرناک است و به سفید شدن برخی از انواع مرجان ها کمک می کند (فرآیندی که به دلیل گرم شدن اقیانوس ها نیز در معرض آن قرار دارند). این ممکن است به دلیل یک واکنش شیمیایی که اکسی بنزون ​​را به فوتوتوکسین تبدیل می کندیعنی موادی که در حضور نور مضرتر می‌شوند، توسط جلبک‌هایی که در همزیستی با شقایق‌ها و مرجان‌ها زندگی می‌کنند، جدا شده و باقی می‌مانند. اساساً، اکسی بنزون ​​از یک عامل مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش به ماده ای تبدیل می شود که در مواجهه با نور به سلول ها آسیب می رساند و می تواند تخریب گیاهان و جانوران دریایی را تسریع بخشد .

 

علاوه بر این، چندین مطالعه نشان داده‌اند که اکسی بنزون ​​خطر برخی عفونت‌ها در مرجان‌ها و استرس اکسیداتیو را با تأثیر بر رشد و توسعه صخره‌های مرجانی افزایش می‌دهد. این امر توانایی آنها را برای تولید مثل سالم مهار می کند و باعث ناهنجاری های فیزیکی می شود که آنها را بیشتر مستعد سفید شدن مرجان ها و حتی مرگ می کند.

 

علاوه بر این، اکسی بنزون ​​می تواند باعث مشکلات تولید مثل و نقایص مادرزادی در ماهی، صدف و خارپشت دریایی شود.

 

اگرچه غلظت اکسی بنزون ​​در صخره های مرجانی می تواند به طور گسترده ای متفاوت باشد، بسته به عواملی مانند فعالیت توریستی و شرایط آب، این ضد آفتاب همچنان یک چشم نواز خاص است .

 

مقررات اروپا n. 1223/2009 در مورد لوازم آرایشی محدودیت 10٪ را برای اکسی بنزون ​​تعیین می کند، در حالی که در هاوایی از سال 2018 فروش و توزیع کرم های حاوی آن ممنوع شده است، مگر در موارد نشانه های پزشکی خاص. این سیاست در ژانویه 2021 اجرایی شد و کی وست، آروبا، پالائو، جزایر ویرجین ایالات متحده و بسیاری از مقاصد گردشگری دیگر از این روش پیروی کردند.

 

کرم های ضد آفتاب بدون اکسی بنزون: کدام یک را انتخاب کنید

کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش ضروری است . در واقع به یاد داشته باشید که ملانوما یکی از کشنده ترین تومورها است و یکی از موثرترین راه های پیشگیری از آن، البته استفاده از کرم های ضد آفتاب است. علاوه بر این، ضدآفتاب‌ها می‌توانند سوختگی را به تاخیر بیندازند و خطر بروز ضایعات خاص ناشی از اشعه ماوراء بنفش (مانند کراتوز اکتینیک ) را کاهش دهند.

 

اگر ترجیح می‌دهید کرم‌های ضدآفتاب بدون اکسی بنزون ​​را انتخاب کنید، می‌توانید بررسی کنید که INCI نشان‌دهنده کدام عنصر نیست. برخی از محصولات به صراحت بر روی برچسب عدم وجود کرم ضد آفتاب مورد نظر را نشان می دهند. جایگزینی برای ضد آفتاب های به اصطلاح "شیمیایی" (سالیسیلات ها، سینامات ها، اکسی بنزون، اکتیل کریلن و غیره) صفحه نمایش های فیزیکی هستند .

 

ضد آفتاب با فیلتر فیزیکی

به عنوان مثال، دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی موجود در ضدآفتاب ها، مواد معدنی خنثی با قدرت پوشش قوی هستند که به طور فیزیکی نور خورشید را منعکس می کنند و صفحه نمایش فیزیکی را تشکیل می دهند. فرمول‌های اصلی این ضد آفتاب‌های «فیزیکی» زمانی که روی پوست استفاده می‌شوند، معمولاً رنگ سفید می‌دهند (خوشبختانه، فرمول‌های جدیدتر هیچ اثری از خود باقی نمی‌گذارند و با رنگ طبیعی پوست ترکیب می‌شوند).

 

قرار گرفتن در معرض نور خورشید اثرات مفیدی بر سیستم ایمنی بدن دارد و استخوان ها را از طریق ویتامین D که برای تثبیت کلسیم ضروری است، تقویت می کند . نور خورشید همچنین آزادسازی انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین و دوپامین را تحریک می کند که ریتم خواب را تنظیم کرده و خلق و خوی خوب را تقویت می کند.

 

با این حال، معکوس مدال نیز وجود دارد، یعنی آسیب هایی که می تواند از تابش بی دقت یا بیش از حد خورشید ناشی شود. قرار گرفتن در معرض نادرست خود، بدون محافظت کافی از پوست ، به معنای مواجه شدن با یک سری واکنش‌های فوتوبیولوژیکی است که مسئول اثرات مضر حاد ( اریتم و سوختگی) و مزمن (پیری نوری و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست) هستند. برنزه شدن تدریجی و با احتیاط های لازم برابر با جلوگیری از این معایب و بهره مندی از فوایدی است که بدون شک خورشید از آن برخوردار است.

 

نحوه و زمان استفاده از ضد آفتاب

استفاده نادرست از محصولات خورشیدی می تواند عملکرد آنها را به شدت کاهش دهد.

 

برای بهینه‌سازی اثر محافظتی، محصول ضدآفتاب باید همیشه حداقل نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض سخاوتمندانه روی صورت و بدن پخش شود تا فیلترها فعال شوند. استفاده از یک لایه خیلی نازک از محصول می تواند توانایی ضد آفتاب را برای جذب یا انعکاس نور UV کاهش دهد.

 

هنگامی که پوست شروع به رنگ شدن می کند، استفاده از محصولات ضد آفتاب نباید به حالت تعلیق درآید. حداکثر می توانید شاخص محافظتی را کاهش دهید، بدون اینکه هرگز پوست را بدون دفاعی که فیلترها ارائه می دهند، در معرض دید قرار دهید.

 

برای فعالیت‌های طولانی‌مدت در فضای باز (۴ ساعت یا بیشتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید )، ضد آفتابی را انتخاب کنید که فاکتور محافظتی در برابر آفتاب (SPF) ۳۰ یا بالاتر را ارائه می‌کند.

 

مقدار و روش استفاده: چه چیزی را به خاطر بسپارید

ظرف را به خوبی تکان دهید و کرم ضد آفتاب را به طور سخاوتمندانه در تمام پوست های در معرض پخش پخش کنید: به عنوان یک دستورالعمل، بیشتر بزرگسالان برای پوشش کامل بدن باید از حدود 35 میلی لیتر ضد آفتاب ( معادل دو قاشق غذاخوری) برای هر بار استفاده استفاده کنند.

استفاده از یک لایه خیلی نازک از محصول می تواند توانایی ضد آفتاب را برای جذب یا انعکاس نور UV کاهش دهد.

توجه ویژه ای به نواحی حساس مانند بینی ، گوش ها و پاها داشته باشید .

کرم ضد آفتاب باید 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض پوست روی پوست خشک استفاده شود.

همان مقدار محصول ضد آفتاب را باید هر دو ساعت یکبار و همیشه بعد از شنا، حتی زمانی که فرمول ضدآب است، تجدید کنید.

عرق کردن ، مالش با حوله های ساحلی و دوش گرفتن مکرر، در واقع ظرفیت محافظتی را کاهش می دهد .

مرتبط ها:

پاک کننده طبیعی جای جوش که باید بشناسید!

نور خورشید: اثرات نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست

۰۱/۱۲/۲۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
مونا عاملی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی